Равана обладал обширными знаниями духовных текстов. Его десять голов представляли учёность, которую он получил из шести Шастр (священных текстов) и четырёх Вед. Но он никогда не воплощал эти знания на практике. Он жаждал лишь владеть Пракрити (материальными объектами), он хотел подчинить себе материальный мир, мир объектов. Но его дух не был смирён. Он отказался от Пуруши (Господа), он был доволен обладать на Ланке Пракрити (Материей), представленной Матерью Ситой. Вот почему он потерпел крах. Подобно той обезьяне, которая не могла вытащить свою руку из горшка с узким горлом, потому что сжала в руке горсть находившегося в горшке арахиса, люди также страдают сегодня, поскольку они не хотят отпустить зажатую в кулаке горстку приятных вещей, которые они ухватили в этом мире. Это приводит к ошибочному убеждению, что накопление материальных ценностей обеспечит им радость и спокойствие. Лишь одна Божественная Любовь может дать эту неувядающую радость. (Божественная Речь, 28 февраля 1964)
Скрытый текст
Date: Saturday, August 5, 2017
THOUGHT FOR THE DAY
Ravana had vast knowledge of spiritual texts. His ten heads represent the learning he had earned from the six Shastras (scriptures) and the four Vedas. But he never put that knowledge to any use. He craved for the possession of Prakriti (material objects) alone; he wanted to master the world of matter, the objective world. But he was not tamed by the spirit. He discarded the Purusha, the Lord; he was content with the possession at Lanka, of Prakriti (Matter), represented by Mother Sita. That was why he fell. Like the monkey which could not pull its hand from out of the narrow-necked pot, because it first held in its grasp a handful of groundnuts which the pot contained, people too are suffering today, as they are unwilling to release their hold on the handful of pleasurable things they have grasped from the world. One is led into the wrong belief that the accumulation of material possessions will endow them with joy and calm. But Divine Love alone can give that everlasting joy. [Divine Discourse, Feb 28, 1964]